Om stress

Det är mycket nu! När det är mycket kan man drabbas av effekterna av stress. Och stress är ämnet för mina studier för stunden, denna vecka. Vilket i sig kan vara stressande, att studera om stress när man själv upplever stress, kan förstärka stress-responserna. Men man kan ha lite olika copingstrategier – alltså sätt vi använder för att hantera stressen för att klara av att fungera i den stressande situationen. Viktigt är förstås också återhämtning. Att tillåta sig själv att vila, återhämta sig.

Jag hittar någon slags lunk i min vardag, där återhämtning är en viss del av det. Jag tillåter mig att sova en stund på väg hem från min studieort till min hemort. Då är jag lite piggare när jag kommer hem och kan fungera som mamma och fru en stund innan nattens återhämtning inträder.

Just nu tog jag mig en liten återhämtningspaus i läsandet för att skriva ett litet inlägg här. Men är det återhämtning att skriva här egentligen? Kravlöst är det. Men jag skrev just om ämnet för studierna just nu, vilket antagligen innebär att det inte är speciellt mycket återhämtning egentligen.

Just nu har jag en inlämningsuppgift om stress som ska vara inlämnad måndag kl. 12. Det kan inte förändras. Det känns lite motigt att sitta och läsa och skriva en lördag/söndag, men det kan jag faktiskt förändra. Jag får acceptera att så här är det, jag ska lämna in uppgiften på måndag och behöver använda lördag/söndag för att lyckas. Jag kommer att må så mycket bättre av att genomföra detta inom tidsramen för deadline än om jag inte skulle göra det. Det innebär att jag förändrar min attityd till att studera under helgen. Det är det jag ska göra för att nå min värderade riktning.